.quickedit{ display:none; }
Selamat Datang di kgderis.blogspot.com

Pages

Jumat, 09 Januari 2015

7 Penjelajah Dunia

Sifat ingin tahu adalah salah satu daya penggerak yang terbesar dalam kehidupan manusia. Dalam tempoh lebih kurang 100,000 tahun yang lalu, manusia telah berulang kali menanyakan soalan ‘bagaimana’ dan ‘mengapa’? Pada sepanjang zaman, sifat ingin tahu tentang dunia sekeliling telah mendorong manusia untuk menjelajah. Bentuk penjelajahan telah berubah mengikut masa. Manusia awal keluar mencari kawasan perburuan yang lebih baik dan tempat tinggal yang selamat. Petani awal mencari lembah subur tempat terdapatnya bekalan air yang boleh diharap. Persaingan untuk mendapatkan makanan memaksa nenek moyang kita mengembara ke pelbagai arah bagi meneruskan penghidupan baru. Pedagang mengembara ke tempat baru untuk mencari pelanggan baru bagi barang-barang mereka dan untuk mencari bahan dagangan baru untuk dijual di tempat sendiri. Empayar yang luas dan berkuasa pada zaman tamadun awal seperti yang dilakukan oleh orang Mino, orang Mesir, orang Phoenik, orang greek dan orang Rom dibina menerusi perdagangan dan penaklukan.Apabila pembelajaran dan pengetahuan mula disanjung dalam tamadun purba Mesopotamia, China, Mesir dan Yunani, suatu penjelajahan baru pun wujud iaitu mencari pengetahuan semata-mata untuk pengetahuan. 


Pengembara akan mengembara untuk mencari jawapan kepada soalan-soalan yang menarik minat mereka. Apakah yang terdapat di sebalik gunung ganang itu? Dari manakah punca sungai ini? Di manakah sungai itu bertemu dengan laut? Hanya melalui pengembaraan sahajalah dapat menjawab soalan-soalan tersebut.Golonan penjelajah ini dikenali sebagai penjelajah amatur yang ingin melihat tempat baru. Mereka ini termasuklah Ibn Batuta,, Hsuan-tsang dan Richard Burton. Yang lain seperti Alexander Humboldt dan Charles Darwin mengetuai ekspedisi sains dengan tujuan mempelajari sebanyak mungkin tentang tempat baru yang diterokai.
Agama memainkan peranan penting dalam penjelajahan dunia baru . Seawal abad ke-5 M, paderi dari Iceland telah mula mengembara untuk mengkristiankan orang Wales, Cornwall dan Perancis. Walau bagaimanapun, ekspedisi yang terkemudian banyak mengakibatkan keganasan dan kemusnahan walaupun ekspedisi itu kononnya atas nama agama.Dengan itu dapatlah dikatakan bahawa penjelajahan ialah pergi ke satu-satu tempat untuk tujuan-tujuan tertentu seperti ekonomi, peningkatan ilmu, penyebaran agama dan memenuhi kehendak ingin tahu tempat-tempat baru, dilakukan sama ada melalui jalan darat atau laut dengan merempuh berbagai kesukaran . Penerokaan pula merujuk kepada pembukaan sesatu kawasan baru dengan tujuan untuk mencari sumber ekonomi atau membuat petempatan baru seperti yang berlaku kepada orang-orang Yunani. Terdapat beberapa orang tokoh penjelajah dan peneroka yang masyhur seperti Christopher Columbus, Ferdinand Magellan, Vasco da Gama, Marco Polo, Cheng Ho dan I Ching.

1. Christopher Columbus
Christopher Columbus atau Cristobal Colon (1451-1506) adalah antara penjelajah yang terkenal tetapi penemuannya yang terbesar iaitu benua Amerika adalah secara tidak sengaja. Beliau dilahirkan pada tahun 1451 di Genoa, Itali dan mula turun ke laut sejak kecil lagi. Beliau menetap di Lisbon pada tahun1479 dan berkhidmat dengan kerajaan Portugis selama 10 tahun. Beliau telah berkahwin dengan anak perempuan seorang bangsawan Portugis. Dari Lisbon beliau melakukan banyak pengembaraan laut dan memperoleh kemahiran yang cemerlang sebagai ahli pelayaran.

Cita-cita Columbus adalah untuk belayar ke Timur Jauh. Alasannya selalu diringkaskan dalamungkapan, "Emas, Tuhan dan Cathay". ‘Emas’ yang dimaksudkan ialah kekayaan yang diperoleh dengan membawa balik rempah ratus dan sutera dari China dan Jepun. ‘Tuhan’ merujuk kepada keinginan Columbus untuk menyebarkan agama Kristian di negara bukan Kristian dan menjajah tanah baru dengan nama Tuhan. Ini merupakan motif biasa di kalangan orang Eropah ketika itu. ‘Cathay’ adalah nama purba bagi China. Columbus begitu tertarik dengan Timur Jauh dan ingin mengetuai ekspedisi ke sana.
Pada abad ke-15 ke
banyakan orang berpendapat bahawa dunia ini rata. Bagi Columbus pula, dunia ini bulat. Beliau berhasrat untuk membuktikan pendapatnya dengan belayar ke arah barat merentasi Atlantik untuk pergi ke Timur seperti yang disarankan oleh peta Ptolemy dan bukan mengikut jalan biasa (dari Eropah ke selatan menyusuri pantai Afrika yang telah dilakukan oleh orang Portugis dalam mencari jalan ke Timur Jauh).

Columbus mengambil masa bertahun-tahun bagi mengumpulkan wanguntuk membiayai ekspedisinya kerana ramai tidak yakin dengan kejayaan usahanya. Beliau gagal mendapat pertolongan Raja Portugis tetapi akhirnya pada tahun 1492 Permaisuri Isabella dan Raja Ferdinand dari Sepanyol memberikan wang yang diperlukannya.

Columbus meninggalkan Sepanyol pada bulan Ogos 1492 bersama-sama tiga buah kapal. Pada 6 September mereka belayar dari Pulau Canary ke laut lepas. Pada masa itu jarang kapal belayar jauh dari daratan sehingga pantai tidak kelihatan. Selepas belayar beberapa hari tapi pantai masih tidak kelihatan, anak-anak kapalnya ingin berpatah balik tapi Columbus memujuk mereka supaya meneruskan pelayaran. Pada 12 Oktober mereka menemui tanah daratan ( Pulau Watling di Bahamas) berhampiran dengan pantai Amerika.Columbus menyangka beliau telah sampai ke Timur Jauh dan telah hampir dengan kekayaan India dan China Columbus menamakan penduduk di pulau itu sebagai ‘Indian’ dan pulau itu dinamakan ‘Indies’( setengah-setengah ahli sejarah menyatakan beliau menamakannya San Salvador). Penduduknya berminat untuk berdagang tapi Columbus tidak menemui bukti kekayaan Timur. Walau bagaimanapun Columbus tetap yakin bahawa sasarannya telah hampir. Melalui panduan penduduk tempatan, beliau mengetuai rombongan itu untuk terus mencari Cathay dan kekayaannya. Beliau melawat Cuba yang ketika itu diberi nama La Espanola ( sekarang Hispanola).Selepas itu iaitu pada bulan Disember beliau kembali ke Sepanyol untuk melaporkan pelayarannya. Belaiu disambut sebagai wira dan dilantik sebagai gabenor pulau-pulau baru yang beliau temukan. Namun beliau tidak sesuai dengan tanggungjawab ini. Hal ini jelas apabila dalam eksepedisi-eksepedisi terkemudian beliau telah melayan peneroka-peneroka bangsa Sepanyol dengan kejam dan juga memaksa puak Indian menyerahkan emas mereka dan menghantar ramai orang Indian sebagai hamba ke Sepanyol.

Columbus melancarkan 3 pelayaran lagi pada tahun-tahun 1493-1496, 1498-1500 dan 1502-1504. Beliau melawati dan menamai sebilangan besar pulau di Caribbean serta juga pantai-pantai Amerika Selatan dan Tengah. Namun beliau gagal menemui timbunan emas yang diharap-harapkan dan beliau tidak pernah memahami sepenuhnya bahawa penemuannya itu bukanlah Timur Jauh. Dalam pelayaran ketiganya pada tahun 1498, beliau ditangkap, dirantai dan dihantar pulang ke Sepanyol. Dalam pelayaran keempatnya pada tahun 1502 Ratu Isabella menugaskannya mencari selat yang mungkin menghubungkan Laut Caribbean dengan Lautan Pasifik. Ekspedisi itu gagal kerana kapal-kapal beliau rosak akibat cacing marin dan Columbus terpaksa diselamatkan dari Jamaica. Beliau kembali ke sepanyol dengan kecewa.

2. Ferdinand Magellan
Ferdinand Magellan (1480-1521) merupakan penjelajah pertama yang mengelilingi dunia. Beliau merupakan seorang ahli aristokra Portugis dan ahli pelayaran berpengalaman yang pernah mengiringi Alfonso de Albuquerque ke Asia Tenggara pada tahun 1511. Beliau telah membuat beberapa pelayaran untuk mencari jalan perdagangan bagi kerajaan Portugis tetapi apabila berselisih faham dengan raja Portugis, beliau belayar bagi pihak Sepanyol pula. Kerajaan Sepanyol ingin mencari jalan perdagangan ke timur dan menuntut sebahagian Pulau Maluku (Pulau Rempah) mengikut Persetiaan Tordesillas (perjanjian antara Portugis dan Sepanyol pada tahun 1494 untuk mengelak pergaduhan antara kedua-duanya dalam usaha mencari tanah jajahan). Magellan percaya beliau boleh sampai ke Pulau Maluku dengan belayar ke arah barat, mengelilingi hujung bahagian selatan Amerika, tanpa mengikut jalan laut Portugis ke timur yang mengelilingi Afrika. Raja Sepanyol bersetuju untuk membiayai pelayarannya.

Pada bulan September 1519 Magellan meninggalkan Sepanyol bersama-sama 260 orang dan 5 buah kapal.Kapal ini membawa banyak barang dagangan tetapi tidak membawa barang makanan yang mencukupi kerana Magellan tidak pandai menganggar jarak pelayaran. Kapal ini menyeberangi Lautan Atlantik dan berhenti seketika di Pulau Canary. Kemudian mereka belayar ke Brazil dan menyusur turun pantai timur Amerika Selatan.

Magellan menghadapi banyak masalah seperti makanan yang tidak mencukupi, cuaca buruk, dan pemberontakan orang-orangnya. Beliau meneruskan lagi pelayarannya melalui satu selat yang sempat (kemudian dinamakan Selat Magellan) di selatan Amerika Selatan . Dari situlah mereka menemui jalan ke Pasifik. Mereka telah berjaya membuktikan bahawa ada jalan ke Timur melalui Amerika Selatan.
Setelah mengambil bekalan makanan di Pulau Marshall, mereka meneruskan peyaran ke Filipina. Di situ Magellan terlibat dalam satu pergaduhan dengan ketua tempatan. Beliau dan 40 orangnya telah terbunuh. Anggota ekspedisi yang terselamat meneruskan pelayaran di bawah arahan Kaptan Juan Sebastian del Cano.Dengan anak kapal seramai 115 orang mereka telah sampai ke Pulau Maluku pada tahun 1521. Di situ mereka membeli rempah ratus yang memang menjadi matlamat utama mereka. Akhirnya hanya sebuah kapal sahaja dari 5 buah kapal yang melakukan pelayaran selamat sampai ke Sepanyol melalui Lautan Hindi dan mengelilingi tanjung di selatan Afrika pada tahun 1522 dengan membawa hanya 18 orang anak kapal setelah mengelilingi dunia selama 3 tahun..

3. Marco Polo
Marco Polo berasal dari Venice, Itali. Beliau menyertai bapanya, Noccolo Polo dan bapa saudaranya Maffeo Polo ke China pada tahun 1271 ketika berusia 17 tahun. Ekspedisi keluarga Polo ini berkait rapat dengan keadaan yang berlaku masa itu. Pada awal abad ke-13, puak Mongol bersatu di bawah pimpinan Genghis Khan (1167-1227). Mereka cuba menceroboh China dan utara Asia. Menjelang tahun 1241 Genghis Khan menubuhkan empayar yang merentang hingga ke sempadan Eropah ( dari China hingga ke Timur Tengah dan sampai ke Poland dan Hungry). Beberapa orang duta beberapa buah negara Eropah yang terdiri daripada paderi-paderi diutus ke Karakorum, ibu kota Monggolia ntuk berbincang dengan ketua Mongol dengan harapan puak Mongol dapat dipujuk untuk menyertai Eropah Kristian dalam peperangan menentang Empayar Islam di bawah kuasa Turki. Namun usaha mereka gagal untuk menjalin hubungan diplomatik dengan Mongol. Jalan laluan mereka inilah digunakan oleh saudagar-saudagar seperti dua adik beradik dari Venice, Maffeo dan Niccolo Polo. Dalam perjalanan mereka, mereka telah bertemu dengan utusan dari Mongol yang menjemput mereka ke China. Mereka sampai ke Beijing ( masa itu dikenali sebagai Khanbalik) menjelang tahun 1265.Mereka dilayan dengan baik oleh Maharaja China masa itu iaitu Kublai Khan ( cucu Genghis Khan). Tahun 1269 mereka kembali ke Venice dengan membawa surat persahatan dari Kublai khan untuk Paus. . Mereka menjadi penghubung hubungan diplomatik antara Kublai Khan dengan Eropah.

Pada tahun 1271 Marco Polo menyertai bapa dan bapa saudaranya ke China. Inilah salah satu pelayaran penjelajahan yang teragung pada sepanjang zaman yang memakan masa selama 24 tahun. Marco Polo membawa cerita tentang kekayaan, keindahan dan perkara-perkara ganjil pada penglihatannya sepanjang penjelajahannya itu tetapi tidak dipercayai orang. Marco Polo menemui banyak perkara di China yang belum diketahui oleh orang Eropah. Umpamanya, orang China telah mencipta serbuk letupan yang digunakan untuk membuat bunga api, membuat buku bercetak dengan menggunakan blok kayu berukir, mereka membuat wang kertas ( idea yang tidak masuk akal bagi orang Eropah). Marco Polo juga melaporkan tentang batu hitam misteri yang dikorek dan dibakar seperti kayu api ( batu arang). Marco Polo juga mencatatkan perkara pelik yang dilihatnya seperti mata air yang mengeluarkan minyak yang panas, kambing biri-biri besar yang mempunyai tanduk bergulung. Catatannya juga menyentuh tentang pertanian, pertukangan di tempat yang berlainan, penduduk, agama dan adat resam ( termasuklah tentang sutera, halia sebagai bahan rempah yang pedas, kunyit sebagai perasa makanan dan pencelup asli, tanah yang digunakan untuk membuat tembikar). Hanya beberapa abad kemudian barulah barangan ini sampai ke Barat.

Kublai Khan tertarik dengan Marco Polo lalu mengambilnya menjadi wakil istana. Marco membuat misi diplomasi ke Tanah Melayu, Sumatera, Tibet dan Ceylon bagi pihak Kublai Khan. Beliau juga melawat India dan Burma dan membuat catatan tentang negara-negara tersebut. Ketika beliau berada di Sumatera Marco Polo telah membuat beberapa catatan. Beliau sampai di Pasai pada tahun 1292. Pasai pada masa itu diperintah oleh raja Pasai yang ke-12 iaitu Sultan Abdul Jalil al-Malikul Saleh (1276-1300). Selain singgah di Pasai, beliau juga melawat Perlak. Beliau mencatatkan bahawa ‘penduduk bandarnya mengamalkan ajaran Muhammad, sedangkan mereka yang hidup di kawasan bukit (hillside) masih hidup sebagai haiwan (liar, gemar makan daging manusia dan pelbagai jenis daging lain, halal atau haram)’. Kemudian beliau mengunjungi Basman yang penduduknya dianggap tidak mengenal undang-undang kecuali undang-undang rimba dan mereka mengaku berada di bawah pemerintahan Kublai Khan, tetapi tidak pernah menghantar ufti kepadanya oleh kerana mereka tinggal jauh dan tidak mungkin orang Mongol akan datang ke negeri mereka. Di bandar Samara pula, Marco Polo sempat tinggal selama enam bulan untuk menanti putaran angin. Di sana beliau menikmati sejenis minuman ‘tuak’ yang dibuat dari pokok anau. Kononnya selama di Samara itu dia dan rombongannya ditempatkan dalam sebuah kem dan dikawal ketat supaya mereka terselamat daripada gangguan penduduk yang gemar makan daging manusia. Selepas itu beliau melawat bandar Dagroin (Pedir sekarang) yang menurutnya pernah dilihatnya upacara ‘cannibalistic’ (makan daging sesama manusia) di bandar itu. Kemudiannya dia tiba di Lambri, sebuah bandar pelabuhan yang katanya mempunyai rakyat yang amat aneh iaitu mereka mempunyai ekor. Akhirnya beliau mengunjungi bandar Fansur, sebuah bandar yang terkenal dengan kapur barusnya yang bermutu tinggi.

Sebagai seorang Kristian yang hidup pada Zaman Pertengahan dan lebih-lebih lagi pada zaman-zaman akhir Perang Salib (1097-1292), pandangannya yang begitu buruk terhadap penduduk Sumatera tersebut tidaklah menghairankan sangat. Rupa-rupanya dari catatan-catatan Marco Polo lah yang telah membuka mata bagi orang-orang Barat untuk menjelajah Nusantara.

Keluarga Polo berkhidmat untuk Kublai Khan selama 17 tahun. Pada tahun 1292 mereka kembali ke Venice melalui Parsi dengan menaiki jong China. Dari Hormus mereka mengikut jalan darat ke Trebizond dan kemudian belayar ke Venice melalui Konstantinople. Perjalanan pulang ini memakan masaselama 3 tahun dan semasa sampai di Venice mereka telah mengembara selama 24 tahun. Marco telah berumur 39 tahun ketika itu.Bila berlaku peperangan antara Venice dan Genoa, Marco Polo ditawan semasa mempertahankan bandarnya. Semasa dipenjara, Marco Polo menceritakan pengalamannya kepada Rustichello yang kemudian menerbitkan buku bertajuk ‘The Travels or Marco Polo’.Buku ini banyak mempengaruhi penjelajah kemudian seperti Christopher Columbus.
Pada tahun 1368 orang China memberontak melawan pemerintah Mongol dan melantik maharaja sendiri dan menghalang kemasukan pelawat Eropah. Jauh di bahagian Barat orang Mongol telah memeluk Islam dan tidak menyambut baik kedatangan orang Kristian. Dengan itu jalan darat ke Timur terhalang semula.
Meskipun wujud laporan Marco Polo, namun tindakan tidak diambil sehinggalah abad ke-15 apabila orang Portugis mula gigih berusaha untuk mencari punca kekayaan di Timur yang menjadi legenda terutamanya rempah.

4. Vasco da Gama
Vasco da Gama ( 1460-1524) adalah seorang kapten tentera laut Portugis . Beliau ditugaskan oleh raja Portugis untuk menyiasat sama ada wujud laluan ke India dengan mengelilingi hujung selatan Afrika yang ditemuiBartholomeu Dias pada tahun 1487. Sebenarnya berikutan sampainya Pedro da Covinha di India pada tahun 1487dengan menyeberangi Laut Mediterranean dan melayari Laut Merah orang Portugis menanam tekad untuk mencari jalan ke timur (selepas membaca laporan da Cavinha yang menceritakan bagaimana beberapa buah negara kecil yang ditemuinya telah menjadi kaya hasil perdagangan mereka negara-negara tersebut dengan dunia Arab). 
Vasco da Gama bertolak dari Lisbon dengan 4 buah kapal dan 170 orang anak kapal. Beliau belayar ke Malindi di pantai timur Afrika . Melalui pertolongan beberapa orang Arab sebagai pemandu, mereka sampai ke pelabuhan Kalikat di pantai barat daya India pada bulan Mei 1498. Malangnya pedagang Islam tidak tertarik dengan barang dagangan da Gama dan tidak suka orang Eropah Kristian campur tangan dalam perdagangan mereka. Vasco da Gama hanya dapat membeli sedikit rempah dan barangan lain untuk dijadikan sebagai bukti yang beliau telah menemui jalan ke timur. Selepas 3 bulan berada di India, beliau kembali ke Portugal dengan 55 orang anak kapal dan disambut sebagai wira. Perjalanan pulangnya ke Portugas mengambil masa 3 bulan lebih lama dari pelayaran semasa pergi. Vasco da Gama melancarkan satu lagi ekspedisi perdagangan ke India pada tahun 1502 . Pada tahun 1524 beliau kembali ke India sebagai wizurai untuk memerintah koloni Portugal yang baru tetapi malangnya beliau meninggal dunia sejurus sampai ke situ.

5. ChengHo

Cheng Ho atau Zheng Ho (1371-1435) merupakan seorang penjelajah China yang sangat masyhur. Kemasyhurannya sering dikaitkan dengan armadanya yang dianggap terbesar yang pernah dilancarkan atas nama penjelajahan. Beliau mengetuai 27,000 orang anak kapal dan 317 buah kapal (sebenarnya dipanggil jong )dan ekspedisi beliau mengandungi sehingga 63 buah kapal yang belayar 
bersama-sama. Ketujuh-tujuh pelayaran beliau mengambil masa kira-kira 2 tahun setiap satu. Penjelajahannya dilakukan antara tahun 1405 hingga tahun 1433. Armada ini belayar ke sebahagian besar Asia Tenggara seperti Jawa, Sumatera, Siam, Tanah Melayu, dan Borneo. Eksepedisi lain telah ke India, Kepulauan Maldives, Teluk Pars, negara Arabi dan pantai timur Afrika (1415). Ada kemungkinan mereka juga telah mengelilingi Tanjung Harapan pada kira-kira 70 tahun sebelum orang Eropah melakukannya. Ini dikaitkan dengan adanya satu peta China pada tahun 1420 dengan jelas menunjukkan sebahagian pantai barat Afrika. Tujuan mereka ialah untuk berdagang, mengutip cukai daripada koloni China dan mengumpul maklumat.Beberapa buah kapal telah dihantar untuk meninjau eksepedisi di Lautan Pasifik dan ada kemungkinan mereka sampai di pantai utara Australia.
Selepas kemangkatan Maharaja Cheng Tsu, kemasyhuran Cheng Ho mulai merosot. Beliau dibenarkan membuat satu sahaja lagi pelayaran iaitu pada tahun 1433 iaitu sebelum China membuat dasar tutup pintu kepada dunia luar. Seratus tahun kemudian orang Eropah telah tiba ke sebahagian besar dunia yang sebelum ini pernah dijelajahi Cheng Ho. Sekiranya pencapaian Cheng Ho telah diteruskan, maka sejarah penjelajahan mungkin amat berbeza sekali.

6. Rene Robert Cavalier Sieur de La Salle


Rene Robert Cavalier Sieur de La Salle dilahirkan di rouen, prancis dan dididik oleh kalangan Jesuit. Terdorong oleh semangatnya yang tidak pernah diam, ia datang ke montreal pada tahun 1666 dan mengambil jaminan tanah di sepanjang sungai St. Lawrence. Meskipun demikian ketertarikan utamanya adalah pada penjelajahan wilayah-wilayah yang belum diketahui ke arah barat dan selatan dan juga pada pengembangan perdagangan kulit hewan dengan orang indian. Dalam kurun waktu 1666-1673, ia melakukan penjelajahan yang begitu luas di selatan danau erie dan danau ontario, mungkin mencapai air terjun di loisvilleBuddha.



7. Bartholomeu Diaz


Bartholomeu Diaz yang dilahirkan di dekat lisbon, tumbuh dewasa di lingkungan pelabuhan dan telah membuktikan dirinya sebagai seorang navigator berbakat dan juga seorang pelaut alami. Ia hidup pada zaman ketika portugis menjadi salah satu kekuatan laut dunia terdepan dan ia di kelilingi oleh orang-orang yang pernah berlayar bersama denganHenry sang Navigator dan Diego Cao yang agung. 







8. Fransisco Pizzaro 

adalah penakluk peru asal spanyol yang terkenal kejam. Ia dilahirkan di trujillo, estremadura di spanyol dan ia

melakukan pelayarannya ke benua amerika dalam ekspedisi Oleda pada tahun 1509, dimana ia membantu Fernandez de Enciso mendirikan kota Santa Maria la Antigua del Darien di panama pada tahun 1510.

Sumber:Tamadun Dunia - STPM

0 komentar:

Posting Komentar